Pozitív belső párbeszéd

Közérzetedet jelentősen meghatározza önmagaddal gondolatban folytatott diskurzusod   – ezt már biztosan magad is megfigyelted. Az én-beszéd – ahogy belső hangod értelmezi a világot és ahogy belső éneddel kommunikálsz – óriási hatást gyakorol általános stressz-szintedre.

Ha én-beszéded többnyire negatív, életed eseményeit sokkal sötétebb színben látod, mint szükséges lenne, ezzel pedig felesleges szorongást és stresszt generálsz magadnak. Ártó szándékot tulajdonítasz jóakaratú embereknek, felkészületlennek érzed magad, ha kihívásokkal szembesülsz, csak a rosszat látod, a jót nem, pedig étezik a „napos oldal”, csak nem veszed észre, mert annyira szokásoddá vált a negatív én-beszéd. Az is előfordulhat, hogy a régi problémák dédelgetésének csapdájába esel, ami rengeteg idődet felemészti, és nem visz közelebb a megoldáshoz.

Mind a negatív, mind a pozitív én-beszéd gyökere gyerekkorba nyúlik vissza. Mára már teljesen átszínezte gondolkodásmódunkat és számtalan formában fejti ki hatását. Szerencsére, bármikor hozzáfoghatunk, hogy a negatív gondolatainkat pozitívvá alakítsuk és elménket az eredményesség, az önbecsülés és a stressz elengedésének szolgálatába állítsuk. Íme, néhány tipp:

 

Figyeld a mintákat

A változás felé vezető első lépésként tudatosítsd magadban a problémádat. Valószínűleg nem is vagy tudatában, milyen gyakran gondolkodsz negatívan és ez mennyire hat mindennapi életedre. A következő stratégiák segítenek jobban odafigyelni belső dialógusodra. 5

The first step toward change is to become more aware of the problem. You probably don’t realize how often you say negative things in your head, or how much it affects your experience. The following strategies can help you become more conscious of your internal dialogue and its content.5

  • Naplóírás: Jegyzeteld le gondolataidat akár amint eszedbe jutnak a nap folyamán, akár összefoglalva a nap végén, vagy írd le érzéseidet egy adott témával kapcsolatban, majd később térj vissza hozzá és vizsgáld meg a tartalmát.
  • Gondolat-stop: Ha egy negatív gondolaton kapod magad, egyszerűen mondd magadnak, hogy „Állj!” Hangosan kimondva erősebben hat, ráadásuk könnyebben össze tudod számolni, hányszor állítottad le negatív gondolataidat és hol.
  • Gumikarkötő: Egy másik terápiás trükk, ha gumikarkötőt viselsz és jártodban, keltedben, amikor negatív gondolat jelenik meg a fejedben, meghúzod és elengeded, hagyod, hogy megcsípjen. Ez egy kicsit fájni fog, de a negatív következmény segít jobban odafigyelni a gondolataidra és leállítani őket, ha negatívak.

Cseréld le a negatív állításokat

Egy rossz szokás felszámolásának hatékony módja, ha valami jobb dologgal helyettesítjük. Ha már kiismerted belső dialógusodat, a következőképpen változtathatod meg:

  • Fogalmazz finomabban: Gondolatban helyettesítsd a kemény, negatív szavakat semlegesebbekkel. Például az „Utálom a pénteki csúcsforgalmat! Szörnyen dühít a sok autós!” helyett fogalmazhatsz így is: „Nem szeretem a pénteki forgalmat, nagyon bosszant a sok autós.”
  • Változtasd a negatívat semlegesre, vagy pozitívra: Ha azok kapod magad, hogy panaszkodsz magadban, vizsgáld meg más szempontból a gondolataidat. Biztos, hogy annyira hátrányos, amit annak gondolsz? (Például, rosszul eshet, ha az utolsó pillanatban lemondják egy programodat, de az így felszabaduló időddel kezdhetsz valami kellemeset is.) Legközelebb, ha stresszelsz valamin, vagy úgy látod, túl nagy kihívás előtt állsz, állj meg egy pillanatra, és gondold át, hogyan fordíthatnád az adott helyzetet a javadra.
  • Alakítsd át az önkorlátozó állításokat kérdésekké:  Az olyan önkorlátozó állítások, mint például az „Ezt nem tudom kezelni!”, „Ez lehetetlen!” különösen ártalmasak, mert növellik a stresszt az adott helyzetben és megakadályozzák még azt is, hogy egyáltalán keresni kezd a megoldást. Legközelebb, ha azon kapod magad, hogy korlátozó gondolatokat táplálsz egy adott szituációban, fogalmazz kérdő formában. A „Hogyan tudom kezelni ezt a helyzetet?” vagy „Hogyan tehetném lehetségessé?” reménykeltőbben hangzik, nemde? Ugyanakkor teret ad a képzeletednek új lehetőségek felfedezéséhez.

A pozitív én-beszédet tovább erősítheted, ha több pozitív energiát engedsz életedbe. Vedd körül magad pozitivitással, és elméd is pozitív, optimista marad.

Forrás: Elisabeth Scott, MS

https://www.verywellmind.com/reduce-stress-positive-energy-3144815